úterý 17. listopadu 2015

Strava pro klid v duši – Recepty veganské kuchyně: Vaříme zdravě a eticky

Autor: Ruediger Dahlke
Nakladatelství: Computer Press (Cpress)
Rok vydání: 2014

„Rostlinná strava je prastará a – jak bylo nyní i vědecky prokázáno – představuje nejzdravější způsob výživy.“

Tato kniha volně navazuje na knihu Strava pro klid v duši (recenze zde), kde se autor zaobírá veganskou stravou, jejím vlivem na zdraví a vyvrací mýty o konzumaci živočišných výrobků. A protože mnoho lidí, kteří jsou veganskou stravou nedotčeni, ale chtěli by ji vyzkoušet, neví, co by vlastně měli jíst, vyšla tato skvělá a inspirativní veganská kuchařka.


Úvodem je shrnuto několik fakt z knihy Strava pro klid v duši, zvláště vliv veganské stravy na zdraví a také to, na které prvky a vitamíny si dát pozor, aby ve stravě nechyběly.

Samotné recepty jsou rozděleny do několika oddílů. První jsou Veganské maličkosti, zahrnující recepty na nápoje, nejrůznější pomazánky a svačinky. Já osobně jsem vyzkoušela slunečnicovou pomazánku, která je jednoduchá, zdravá a opravdu výborná. Navíc se dá připravit v různých variacích.



Další je kapitola Peace food pro každý den, zaměřená na obvyklá každodenní jídla - od polévek, přes těstoviny, pizzu, kari, až po různé knedlíky a veganské varianty masových jídel (jako je svíčková, řízek či gyros).  Vyzkoušenou mám polévku z červené řepy a karotku se smetanou, kokosem a kari. Můžu říct, že s tímto jídlem slavím úspěchy u všech svých přátel :-).

Dále následuje oddíl receptů s příhodným názvem Vaření pro přátele, který zahrnuje drobné veganské chuťovky a taková už trochu netradičnější jídla.

A poslední oddíl s názvem Veganské a sladké se zaměřuje jak jinak než na sladkosti. Najdete tady recepty na koláče, závin, lívance, brownies a mnoho dalších. Já zkoušela krém z avokáda a datlí a indický rýžový desert. Olizovala jsem se až za ušima :-).


Líbí se mi, že všechny recepty jsou poměrně jednoduché (a to i pro takového nevařiče jako jsem já :-)), doplněné o fotografii (takže člověk má představu jak by výsledek jeho snažení v kuchyni měl vypadat), a hlavně nenáročné na speciální ingredience. Většinu z toho máte doma, nebo se to dá zakoupit v nejbližším supermarketu, příp. zdravé výživě. Ovšem věřím, že někoho, kdo se stravuje konvenčně a zdravému stravování teprve přichází na chuť, mohou zarazit některé ingredience typu tofu, tempeh, tahini, seitan apod. Proto je kniha na konci doplněna o významový slovníček, aby si kuchař udělal jasno a věděl, co ve zdravé výživě vlastně kupuje :-).

Komu bych tedy knihu doporučila? Tak samozřejmě veganům, ale i těm, kdo se o zdravou stravu zajímají a chtějí si vyzkoušet nové, zajímavé recepty bez živočišných výrobků. Nevegané zjistí, že veganská strava může být stejně chutná a pestrá jako strava klasická. Mně osobně se kuchařka moc líbí a určitě z ní budu vařit častěji.

Jaká je Vaše oblíbená kuchařská kniha? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)