čtvrtek 16. února 2017

Sexy vrásky a velké lásky: Padesátka na krku a co teď?

Autorka: India Knightová
Originální název: Mutton
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2013

„Ona jí něco z ulice?“ diví se Flo vteřinu potom, co se za Gábi zavírají dveře. „To teda pochybuju.“
„Dává si čtrnáct dní voraz,“ vysvětluju.
„Od čeho jako? Od polykání vzduchu?“

Po všem tom depresivním čtení o imigrantech a konci světa jsem měla chuť na nějakou bezduchou oddechovku. Žádné přemýšlení a sladkobolný nereálný příběh, vždyť to všichni znáte. Sexy vrásky a velké lásky mě zaujaly obálkou a názvem. No, kdybych místo toho čas věnovala třeba spánku, udělala bych asi líp.

Zdroj: jota.cz

Hlavní hrdince Kláře táhne na padesát. Začíná si uvědomovat, že už není nejmladší, vrásek jí rapidně přibývá a jisté části jejího těla vlivem gravitace nemilosrdně míří k zemi. Když přijede její stejně stará kamarádka Gábi, která ovšem vypadá stěží na pětatřicet, má Klára pocit, že někde udělala chybu. Několika plastikami upravená Gábi, která drží drastickou dietu, nosí minisukně a flirtuje s kdejakým puberťákem, ji zprvu okouzlí, ale Klára si postupně začíná uvědomovat, že tohle nemusí být nutně ta nejlepší cesta, jak se vypořádat s přibývajícími léty.

Na rovinu říkám, že když tuhle knihu opomenete, nebudete o nic ochuzeni. Je to ryze ženské čtení o tom, zdali se dá stárnout s grácií a jestli není tolik opěvovaný kult věčného mládí cestou do pekel, kde budete trestáni  listovým salátem a hodinami v posilovně. Román ovšem neoplývá ničím zajímavým, postavy jsou ploché, vztahy nepropracované a ačkoli se příběh odehrává v Londýně, nedočkáme se ani jedné pořádné londýnské reálie. Chybí i pořádná dávka romantiky, takže nemůžu dát body ani za to, a román je tak jen pouhou sbírkou ženských problémů. Možná, že až mi bude padesát, uvidím to jinak, ale i tak si myslím, že by se téma dalo pojmout lépe. Kniha je sice celkem čtivá, ale plytký děj mě zkrátka neuspokojil.

Anotace slibuje zábavu a vtip, ten ovšem místy sklouzává až k trapnosti (slovo gaťky mi teda opravdu pije krev) a tudíž jde jen o stížnosti, jak to mají ženy před menopauzou těžké. Ano, mají, ale myslím, že s nadsázkou a ironií k sobě samým by se s tím vypořádaly lépe. Přitom téma není nezajímavé. Z polemiky, zdali plastiku a jiné úpravy zevnějšku ano či ne, by se dalo vytěžit hodně, ale tady se to autorce bohužel nepodařilo. Knihu jsem přelouskala za jedno odpoledne a s radostí na ni zase zapomenu.

Mám drobnou výtku i k překladatelce Gabriele Oaklandové (nebo spíš ke korektuře?) - falzety opravdu nejsou to samé co zubní fazety!

Kniha mě zkrátka příliš nenadchla, ale možná, že až budu mít jinou životní zkušenost, objevím v ní skrytou moudrost. Anebo taky ne.

Jaká kniha nenadchla v poslední době vás?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)