pondělí 1. července 2019

Ověřeno rodiči: Vydejte se s dětmi za dobrodružstvím!


Autor: Ověřeno Rodiči s.r.o.
Nakladatelství: CPress
Rok vydání: 2018

„Některé děti milují být venku pořád a nejlíp je jim v lese. Na druhou stranu to určitě neplatí pro všechny. Někdy chtějí být potomci prostě doma, a když rodič jejich nadšení pro povalování na gauči nesdílí, musí být při plánování výletu o to kreativnější.“



Není to žádná novinka, kniha vyšla už loni, ale přiznám se, že mě hodně oslovila. Věřím, že cestování je to nejlepší, co se s dětmi dá podnikat. Někam vypadnout, něco poznat, něco vidět. A je fuk, jestli se jedná jen o malý výlet na pár hodin, nebo měsíční výpravu do ciziny. Mám totiž pocit, že mým dětem to jedině prospívá. Doma jsou po chvíli většinou znuděné, na dennodenně navštěvovaných hřištích taky, ale když vypadnou do míst, která neznají, tak je to baví. Všechno zkoumají, zabaví se samy, získají nové poznatky i zkušenosti, a po návratu jsou to ty nejhodnější děti na světě :-D.

Jenže je spousta věcí, které rodiče s malinkými dětmi od cest odrazuje. Je to náročné, občas komplikované, děti velmi často nespolupracují, vztekají se v tu nejnevhodnější chvíli a hlavně boří veškerá očekávání, která rodiče mají. A právě o tom, jak to překonat, je tato kniha. Ukazuje, že pokud je člověk dobře připraven a svá očekávání sníží na minimum, tak si může jakoukoli cestu s dětmi báječně užít.

Kniha vychází z osobních zkušeností rodičů, kteří stojí za parádním webem Ověřeno rodiči, který shromažďuje tipy a recenze na místa, restaurace, hřiště apod., která stojí za to s prťaty navštívit. Jsou tam články od rodičů, kteří dané místo osobně navštívili, tak se nemusíte bát, že to je jen líbivá reklama. Já tam hodně hledám inspiraci na výlety, a když jedem někam do zahraničí, vždycky mrknu, jestli tam někdo z přispívajících už nebyl a nemá nějaké rady.

Tento průvodce je vlastně takový výcuc zkušeností, které autoři za dobu psaní webu a cestování s vlastními potomky získali. Úvodem vám vysvětlí důvody, proč se vlastně někam vláčet, jaké nové možnosti a výhody skýtá pouhé „vypadnout ven“. A hned v další kapitole poradí, jak vyrazit na jednodenní výlet a jak děti namotivovat (a sebe taky), protože ne každé dítě s nadšením okamžitě hodí na záda batůžek. Zmiňují se o tom, co vzít s sebou a hlavně jak cestou děti zabavit. Nečekejte ovšem žádná dogmata, spíše přátelské rady, které fungují ostatním.



Po krátkých výpravách se dostanete k delším pobytům a samostatná kapitola je věnována cestě k moři. Autoři rozebírají, jaký zvolit dopravní prostředek (auto či letadlo s příslušným seznamem pro a proti) a jak zabavit děti po dobu leckdy nekonečné cesty. Také upozorňují na co si dát pozor, co vzít v úvahu, jak vybrat ubytování, co nezapomenout s sebou a hlavně, jak si to zkrátka užít. A jako v létě vyráží k vodě, tak se věnují i zimě a horám. Opět zde najdete tipy, jak vybrat to správné středisko vyhovující vašim potřebám, kdy vyjet, jak zajistit, aby nikomu nic nechybělo a podobné užitečné rady.

A v závěru každé kapitoly jsou tipy na konkrétní výlety a destinace. Většinou už tam dotyční byli, tak jsou to informace z první ruky.



Za mě je tato kniha skvělá. Ani ne tím, že bych potřebovala rady, jak vyrazit s dětmi na dovolenou, sami s nimi jezdíme v podstatě od miminek, máme za sebou cesty vlakem, autem, letadlem, v Česku i v zahraničí, moře i hory. Takže spoustu věcí, na které je upozorňováno, už mám zmáknuté. Ale neskutečně mě to inspirovalo k dalším cestám a hlavně mi pomáhá vědomí, že i jiní rodiče to mají podobně a bojují se stejnými věcmi. Taky se mi moc líbí, že přiznávají, že i jim občas něco nevyšlo a nedopadlo podle představ. O tom to zkrátka je, umět reagovat na aktuální problémy a naučit děti, že se správným přístupem se dá vyřešit ledacos.

Z knihy jsem si odnesla hlavně to, že je potřeba být dobře připraven. Je dobré před cestou zjistit, co se dá v místě dělat, jestli je poblíž nějaká atrakce pro děti, kde se dá dobře najíst... A také opravdu nemít žádná očekávání. Přiznám se, že na to narážím stále, neboť mám tendenci děti dost přeceňovat a často náplanuju skvělý výlet a pak zjistím, že neujdeme ani půlku, protože děti se courají a objevují svět po svém, a to, co chci vidět já, je vůbec nezajímá. Ale i tak naše cesty bývají moc fajn a já se pomalu učím, že svoje oblíbené obíhání památek a turistiku ve zběsilém tempu musím nechat na jindy nebo s někým jiným.

Každopádně, pokud máte malé děti, cestujte s nimi. Uvidíte, že budou nadšené. Je to pro ně dobrodružství a moje děti hodně oceňují i to, že na cestách mají mámu (a tátu nebo kohokoli, kdo se přidá) jen a jen pro sebe a neodvádí je domácí práce, počítač a knihy. A jestli máte přece jen obavy nebo se vám vlastně tak úplně nechce (protože doma je to přece jen komfortnější), dejte knížce šanci. Třeba vás inspiruje :-).

PS pro Pražáky: Letos vydali i ebook 18 výletů s dětmi v přírodě do hodiny od Prahy a ten můžu jedině doporučit, dá se zakoupit na jejich eshopu zde. Na pár výletech už jsme byli a byla to paráda.

Cestujete s dětmi? Kde všude jste byli? :-)

4 komentáře:

  1. My s dětmi nejraději jezdíme autem do kempu a tam odsud pak na kole. Děti mají rádi spaní pod stanem, zvlášť, když jsem jim koupili vlastní stan, do které se oba vejdou a mají svoje soukromí. Což my s manželkou oceňujeme samozřejmě taky, to je pochopitelné. Aspoň na sebe máme večer klídek. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Dokud se mi nenarodily děti, tak bych to asi nikdy neřekla. Ale teď vím, že děti jsou prostě zlato a to nejlepší, co mě v životě potkalo. A to jsem si myslela, že strop mého života je dobrá kariéra, bydlení, pěkná dovolená a fajn chlap. O rodinu mi nikdy moc nešlo. Ale co ji mám, tak bych dala všechno na světě za to a všeho bych se vzdala, jen aby byly děti spokojené. ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Měla jsem strach, co bude s mojí zahradou a skleníkem, pokud pojedu na dovolenou. Proto mi bratr poradil si pořídit automatické zavlažování. Pořídila jsem si kapkové hadice, potrubí a nové trysky na postřikovače, a to jsem vše zapojila na časovač, který pouštěl vodu v intervalech, aby se vše pořádně zalilo. Díky tomuto zařízení se mi dovolená vyvedla a moje úroda byla opravdu plodná.

    OdpovědětVymazat
  4. Dětem bychom hlavně měli umožnit aby žili co možná co nejvíce spokojený život. A hlavně také aby byli v bezpečí, žejo. Proto si třeba u nás doma teď z jedné stránky, kterou navštívíte zde , budeme objednávat nějaké pěkné zábrany. Nechceme aby se děťátku něco snad stalo.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)