čtvrtek 24. května 2018

Velmi osobní kniha o zdraví: Psáno rozumem a zkušenostmi


Autorka: Margit Slimáková
Nakladateství: BizBooks
Rok vydání: 2018

„Po desetiletích biochemického výzkumu volných radikálů a antioxidantů, zkoumání tisíců účastníků, vynaložení milionů korun, liber, dolarů atd. najdeme to nejlepší doporučení už v učebnicích dětí základní školy: jezte zeleninu a ovoce!“

Margit Slimáková je úžasná žena. Už nějakou dobu sleduji její blog margit.cz, videa, fb stránku a ráda se nechávám inspirovat jejími doporučeními, články a tipy. Osobně ji sice vůbec neznám, reálně jsem ji viděla pouze jednou, na přednášce v rámci Rawfestu, ale stejně mám po přečtení její knihy pocit, že je to moje spřízněná duše. Má podobné názory na jídlo, pití, očkování, homeopatii, používáme stejnou značku kosmetiky, stejně jako já nedá dopustit na menstruační kalíšek... Zkrátka mi názorově velmi sedla.



Ve své knize otevírá řadu zajímavých a v dnešní době velmi často propíraných témat. Vzhledem k tomu, že se primárně věnuje stravě a výživovému poradenství, velkou část obsahu pochopitelně zabírá jídlo a pití. Ovšem ke zdraví a spokojenosti samotná strava mnohdy nestačí, tak se v dalších kapitolách zabývá i pohybem, prostředím, ve kterém žijeme, práci, ale i prevencí a terapií nemocí. Dotýká se i v současnosti poněkud kontroverzních témat jako je například očkování, porody, homeopatie či nevhodnost hormonální antikoncepce. Zkrátka ukazuje, že zdraví není jen o jídle, ale i o přístupu k životu a k sobě samému.

Margit Slimáková nejprve vystudovala farmacii, tím ovšem její touha po poznání nebyla uspokojena a postgraduálně pokračovala ve studiu výživy a prevenci nemocí, jak v Česku, tak i v zahraničí. Část života prožila za hranicemi, s rodinou procestovala skoro celý svět a po návratu do Čech rozjela řadu podnětných projektů. Stála za zrodem Skutečně zdravé školy, která měla za cíl zlepšit zoufalé stravování ve školách. Nyní píše články pro svůj blog margit.cz a pro blog aktualne.cz a zabývá se svým současným projektem, a tím je think-thank Globopol. Kromě toho ještě stíhá vést školení Jídlověda. Margit je vskutku neuvěřitelně činorodý člověk :-).



Knih o stravě a životním stylu jsem přečetla mnoho, některé byly přínosné a nabité informacemi, jiné nudné k uzoufání. Některé mě inspirovaly, jiné zas uvedly do deprese, že tomu všemu už vůbec nerozumím. Když jsem se snažila najít pro sebe vyhovující stravovací zásady, tak jsem byla naprosto zmatená. Jak je možné, že lidé na raw stravě tvrdí, že se má jíst všechno syrové, a makrobiotici zase všechno zásadně vaří? Proč znám lidi prospívající na paleo stravě i zdravím hýřící vegany, když jde o naprosto opačné stravovací směry? Kde je tedy pravda a co je nejlepší? Po letech zkoušení, vynechávání lepku, mléka, sladkostí, masa, ovoce, a různých rozumných i bláznivých kombinací jsem dospěla k názoru, že každému holt vyhovuje něco jiného a že budu jíst, co mám ráda a co cítím, že mi dělá dobře. No a pak otevřu knihu Margit Slimákové a dočtu se tam vlastně to samé :-). Což mě docela potěšilo. Autorka uvádí, že důležitější než slepě následovat nějaký stravovací názor je je jíst kvalitní potraviny, ideálně sezónní a lokální. A s tím naprosto souhlasím.

Dále uvádí na pravou míru řadu dlouho omílaných stravovacích omylů a chyb a dává spoustu tipů, jak začít jíst lépe a prospěšněji. Moc se mi líbí, že nikomu nic nevnucuje, nepůsobí fanaticky, ani nemá potřebu svolávat hromy blesky, když její doporučení nebudete následovat. Jen jemně pobízí a ukazuje, že změna mnoho nestojí a přitom výsledky pocítí každý. Také oceňuji, že to nejsou jen tak plané rady, ale přímo vyzkoušené tipy, které Margit sama využívá a má osvědčeny, tudíž nehrozí, že by šlo jen o učebnicové příklady, které nejste schopni využít v reálném životě.



Margit Slimáková vše popisuje zcela věcně, logicky, laicky srozumitelně a hlavně má vše podpořeno argumenty, které dávají smysl. Jednotlivé kapitoly jsou proloženy často velmi soukromými příběhy a autorčinými životními zkušenostmi, které tak knize dávají punc osobitosti. A na konci každého tématu najdete seznam dalších zdrojů, pokud byste si danou problematiku chtěli nastudovat podrobněji. Autorka si nehraje na proroka univerzální pravdy ani vám nechce naservírovat zázračný elixír života. Rozumně uznává, že cest ke zdraví, pohodě a spokojenosti je vícero a každý si musí najít tu svou. Jen nabádá k tomu, že odpovědnost za vaše zdraví je jen ve vašich rukách.

Kniha je neuvěřitelně čtivá, podává ucelené informace a je napsaná natolik poutavě a chytlavě, že jsem se často nemohla dočkat, až si zase najdu chvíli na čtení. Navíc je moc pěkně graficky zpracovaná, takže je čtení opravdovým potěšením. Vzhledem k tomu, že se o dané věci poměrně intenzivně zajímám, nedozvěděla jsem se žádné extra objevné informace, ale naopak jsem si krásně ujasnila, že můj pohled na nejrůznější věci není úplně zcestný (jak si myslí řada mých známých a spoustu anonymních lidí nenávistně komentující články a diskuze v nejrůznějších tématicky zaměřených fb skupinách). Naprosto mi tím vlila optimismus do žil, že snaha žít v souladu se sebou samým má smysl a že slepé důvěřování lékařům a reklamám nemusí být vždy to pravé.



Tahle kniha je vynikajícím shrnutím všech témat týkající se zdravého životního stylu moderní doby s bonusem v podobě Margitiných vlastních životních zkušeností a to je k nezaplacení. Doporučila bych ji všem, co se alespoň trochu zajímají o sebe, své zdraví a není jim lhostejné, co se s jejich tělem děje. Jediné, co by se dalo vytknout, je to, že kniha nevyšla dříve :-).

Jaká je vaše oblíbená kniha o zdraví? :-)

1 komentář:

  1. To bude určitě zajímavá kniha. :) Blíží se nám zase podzimní dlouhé večery, tak se po ní asi podívám. :) Mám ráda, když si roztopím, usadím se vedle krbových kamen a pak si jen užívám večer s knihou. :) Vzhledem k tomu, že manžel dělá hodně noční (jako příslušník PČR), tak na to je ideální klid. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)