úterý 8. prosince 2015

Vaříme bez mléka: Zdravě a netradičně

Autor: Ashley Adams
Nakladatelství: Synergie Publishing SE
Rok vydání: 2014

Tentokrát tu mám opět recenzi na kuchařku. Zkouším ze stravy vyřadit mléčné produkty a tak hledám cesty, jak klasické mléčné výrobky nahradit nemléčnými alternativami s ideálně totožnou chutí. Ještě před pár lety jsem byla na sýrech a jogurtech závislá, takže mám občas doslova abstinenční příznaky :-D. Tahle kniha vypadala, že by mohla můj problém vyřešit :-).

V úvodní části knihy autorka vysvětluje, proč je dobré se mléku vyhýbat, jak snadno přejít na bezmléčnou stravu a jak zajistit, aby nám nechyběl tolik potřebný vápník. Zároveň v jednotlivých kapitolách představuje potraviny, které jsou ideální pro výrobu bezmléčných produktů, jedná se o mandle, kokos, sóju, rýži a konopí. Následuje kapitola s recepty pro výrobu základních produktů jako je mléko, sýr, smetana apod. Ve zbytku knihy najdeme nejrůznější recepty na snídaně, polévky, hlavní jídla, dezerty a také recepty pro děti. To vše samozřejmě bez mléka, s rostlinnými alternativami.


Úvodní kapitoly jsou nesmírně poučné. Dozvíte se, že mléko skutečně není pro zdraví nijak přínosné a že strava bez mléka není žádná tragédie, naopak „mléko“ a jiné výrobky z rostlin jako jsou mandle, kokos apod. jsou mnohem zdravější a pro naše tělo prospěšné.


Naprosto perfektní je kapitola o výrobě rostlinných „mléčných“ produktů. Chcete si udělat kešu mléko? Kokosovou zakysanou smetanu? Tofu ricottu? Mandlový jogurt? Žádný problém. Pár základních ingrediencí, podrobný recept, trocha kuchařského umu a voilà, dobrota je na světě :-). Vážně, je to tak jednoduché, že se skoro až stydím, že na kešu mléko potřebuji recept :-D.

Všechny tyto „základní“ produkty můžete využít v jakémkoli dalším kuchařském kouzlení. Ale pokud se chcete inspirovat, najdete v této kuchařce výborné recepty na muffiny, quiche, krémové polévky, cupcakey, zmrzliny a mnoho dalších… Velmi lákavě vypadají také dezerty a sladké pečivo, jen na můj vkus autorka používá příliš mnoho cukru, kterému se snažím vyhýbat. Většina receptů je navíc doplněna lákavými fotografiemi.


Kromě kešu a mandlového mléka jsem vyzkoušela pizzu z těsta z quinoy, která byla výborná a navíc bezlepková. Jen jsem, já lenoch, nedala těsto do olejem vymazané pánve, jak bylo v receptu, ale šoupla ho na pečící papír, což nebyl nejlepší nápad, neboť se to na něj přilepilo a my pizzu seškrabávali lžičkou :-D.

Jo a malá připomínka. Příště by to chtělo dát trošku větší pozor na překlepy a pořadí písmen (v kapitole o kokosu je kyselina laurová jednou i lauerová či laureová). Ale co mě potěšilo je, že kuchařka je doplněna o poznámky, kde používané ingredience a přístroje sehnat v ČR.

Pro ty, co se chtějí vzdát mléka nebo omezit konzumaci mléčných výrobků, je to výborný průvodce bezmléčnou stravou. A věřím, že i vegansky se stravující lidé si tam najdou své recepty, ačkoli kuchařka není primárně veganská.

Máte rádi bezmléčné alternativy klasických mléčných produktů? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)