pátek 20. října 2017

Nová biokuchařka Hanky Zemanové: Základ zdravé rodinné kuchyně

Autorka: Hana Zemanová
Nakladatelství: Smart Press, s.r.o
Rok vydání: 2016

„Navíc jíme-li plnohodnotné potraviny a žijeme přirozeně zdravým životním stylem, šetříme peníze za potravinové či multivitaminové doplňky, preparáty na hubnutí nebo za plastické operace, za které jsou lidé ochotni platit obrovské sumy.“

Vzhledem k tomu, že mám nenasytnou rodinu a navíc touhu předkládat jim relativně zdravá jídla, vařím opravdu hodně. Ovšem sehnat kuchařku, která by mi vyhovovala, není vůbec snadné. Požaduji, aby jídla byla hlavně veganská, aby se dala připravovat ze surovin, které jsou běžně dostupné, ideálně lokální a které mám doma (piniové oříšky a kaki jsou sice super, ale to běžně doma opravdu nemíváme), a také aby jídla byla jednoduchá a já tak nestrávila u plotny půl dne. Co se týče kuchařek koukám i na vzhled, když tam nejsou líbivé obrázky, tak se mi podle ní nechce vařit (já vím, je to hloupé a povrchní, ale každý jsme nějaký) a samozřejmě očekávám, že jídla budou chutná a mně se podaří (uznávám, že to už není vždy v režii autora, ale když se mi první dvě jídla z některé kuchařky neosvědčí, tak mě to odradí natolik, že už ji neotevřu). Že taková kuchařka neexistuje? To jste neměli v ruce Novou biokuchařku Hanky Zemanové :-).



Původní biokuchařka se stala Nejlepší kuchařskou knihou roku 2006, a jak sama Hanka na svém webu uvádí, řada informací je po deseti letech zastaralá a neaktuální. Tak ji kompletně přepracovala do současné podoby.

Kniha je rozdělena do dvou částí. První je teoretický úvod, kde Hanka vysvětluje, co jsou to biopotraviny, jak je poznat a sehnat, a také se s mnoha dalšími odborníky z oblasti výživy a zdraví věnuje otázce současných výživových trendů jako je veganská strava, raw, bezlepkové stravování apod. Hodně se věnuje i ekozemědělství, představuje výhody i záludnosti tohoto konceptu a v závěru představuje několik zajímavých ekofarmářů a osobností, kteří stojí za zajímavými projekty jako třeba Skutečně zdravá škola (Margit Slimáková), Bezobalu (Petr Hanzel), KPZKomunitou podporované zemědělství (Honza Valeška) a další.



Druhá část je samotná kuchařka, která je rozdělená na tématické oddíly - Polévky, Saláty a pomazánky, Bezmasá jídla, Biomaso, Zelenina, Inspirativní přílohy a Sladká jídla, kaše a dezerty.

Moc se mi líbí, jak je kuchařka komplexní. Že se nejedná jen o pouhý výčet pracovních postupů, ale je zdrojem mnoha zásadních informací ohledně stravy, zdraví a udržitelného životního stylu. Vše je vysvětleno krásně, jednoduše a zajímavě, a to jak pro naprosté laiky, tak i pro lidi, kteří už nějaké pokusy o ozdravení jídelníčku provedli a biopotravina pro ně není neznámé slovo. Pro zvídavé čtenáře je každé téma doplněno webovými odkazy a je tak možnost si dohledat další informace.



Samotné recepty jsou dokonalé, přesně dle mého gusta. Snad ještě nikdy se mi nestalo, aby se většina jídel stala v naší domácnosti hity. Knihu jsem si nadělila loni k Vánocům, takže věřte, že jsem ji testovala skutečně dlouho :-). Postupy jsou většinou jednoduché, velmi srozumitelné (i pro mou osobu, která často dumá na takovými pitomostmi jako třeba kolik toho tam mám dát, když je v receptu napsáno hrst vloček :-)) a ze surovin, které máme obvykle doma. Každé jídlo je doplněno nádhernými fotografiemi a kupodivu se jim můj výtvor většinou podobá (ovšem fotit jídlo neumím, takže ač jsem původně zamýšlela recenzi doplnit ukázkou toho, jak se mi podle biokuchařky skvěle vaří, tak mi to moc nevyšlo a hlavně jídlo zmizí dřív než vytáhnu foťák, ale to je zase ukázka toho, že nekecám a jídla jsou skvělá :-D). Kromě toho jsou recepty doplněny okrajovými rámečky a sloupky s různými radami, tipy na vylepšení, obměnami nebo v nich autorka představuje zajímavé a pro konvenčně se stravující neobvyklé suroviny, které jsou v receptu použity (třeba seitan, azuki, agar apod.)



Kuchařka je částečně veganská, ale své si najdou i masožravci. Líbí se mi, že část receptů je i bez lepku, případně se dá do bezlepkové formy upravit. Taky oceňuji, že jídla jsou velmi různorodá, dá se najít inspirace na snídaně (tipy na nejrůznější kaše), luštěninový oběd, i zákusek pro návštěvu a sušenky pro děti. Našla jsem tam pár luštěninových jídel, které se mi opravdu osvědčily (s těmi totiž obecně bojuju, protože internet je na dobrá a jednoduchá luštěninová jídla skoupý). Také hodně zajímavých zeleninových jídel, a přitom to nejsou žádné extravagance, které by člověk vařil jednou za sto let pro návštěvu, naopak jsou to běžná jídla, která se dají připravit kdykoli a nezaberou ani moc času.

Nejlepší recepty jsou rozhodně Cizrna na paprice, Čočkové burgery (vyzkoušeno z červené čočky, munga i normální čočky a jsou prostě dokonalé a táák jednoduché), Bramboračka s pohankou, Celozrnné žitné halušky, Pečená zelenina, Jahelné šišky s mákem, Ovesno-semínkové placičky, Opečená jablka (to je fakt bomba podzimní mňamka a oblíbená svačinka) a řada dalších.



Zatím jediný recept, který se mi nepodařil jsou Čokoládové cookies (ale to jsme tvořili ze zbytků před nákupem a zřejmě jsem něco nahradila nenahraditelným), ale nevzdávám to a zkusím je znova, protože na fotce prostě vypadají mňamózně :-D.

Kniha je moc krásně zpracovaná, líbivé fotky přímo vybízí k uvázání zástěry a vytažení vařečky (už jen proto, že vám sliny kapou až na zem :-D). Stala se zkrátka středobodem našeho rodinného vaření, já ji miluju a s čistým svědomím ji můžu doporučit všem, kterým není lhostejné, co jí a hledají ucelené informace o zdravém stravování a skvělé recepty.

Pokud byste i přes mé nadšení stále váhali, jestli je pro vás kniha to pravé, mrkněte na Hančiny webové stránky biokuchařka.cz, má tam uvedeno i pár receptů, tak vyzkoušejte :-). Zkoušela jsem Jahelné bramboráky s lněným semínkem a jsou vynikající.

Také je k sehnání BioAbecedář Hanky Zemanové, takový pomocník, který pomůže se vyznat v nejrůznějších alternativních a zdravějších variantách tradičních potravin a také poradí, jak je vhodně zařadit do jídelníčku.

Jaká je vaše oblíbená kuchařka? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)