sobota 30. července 2016

Ocelové srdce: Vzpoura, pomsta a Výjimeční superpadouši

Autor: Brandon Sanderson
Originální název: Steelheart
Série: Zúčtovatelé/The Reckoners (1.)
Nakladatelství: Tallpress
Rok vydání: 2015

„Skvěle střílí a ještě nosí pod tílkem granáty, napadlo mě někde v hlubinách mé zmatené mysli. Asi jsem se zamiloval.“

Poté, co jsem přečetla několik knih, které mě nijak neoslovily, jsem si říkala, že je čas sáhnout po jistotě. Navíc jsem dlouho nečetla žádnou dobrou fantasy, takže Brandon Sanderson byl jasná volba. Jediná kniha, kterou v knihovně od tohoto autora měli, když jsem tam celá natěšená přišla, bylo právě Ocelové srdce. Teprve po dočtení jsem pátráním na internetu zjistila, že se jedná o první díl série Zúčtovatelé, která je určena hlavně pro mládež. Evidentně stále do této skupiny patřím, neboť se mi to líbilo :-).

Zdroj: bux.cz

Svět dosáhl změny. Po příchodu rudé hvězdy s názvem Kalamita se z některých lidí stali Výjimeční, superlidé s nadpřirozenými schopnostmi. V dětství byl David Charleston svědkem vraždy svého otce jedním z nich s názvem Ocelové srdce, který posléze přebírá vládu nad městem nyní pojmenovaném Newcago. Ani po osmi letech touha po pomstě nevychladla a David se přidává k odbojové skupině s názvem Zúčtovatelé s cílem zničit Ocelové srdce a nadvládu Výjimečných. A tak se rozjíždí parádní akční příběh a my sledujeme taktické plánování v ocelovém newcagském podsvětí a boj na život a na smrt.

Brandon Sanderson patří právem k stálicím fantasy scény. Opět nezklamal, třebaže tentokrát se jedná spíše o sci-fi/dystopii. Naservíroval nám napínavý příběh, knihu nebudete chtít odložit, dokud nedočtete poslední stránku. A pak s nadšením začínat další díl nebo jako já smutně čekat, až se pro něj dostanete do knihovny :-). Pokud jste četli Mistborn, napadne vás, že se autor držel stejné šablony. Svět, kterému vládne svrchovaný vládce tyranizující své poddané a k tomu skupinka povstalců, která plánuje všemocného svrhnout. Ačkoli je takový cíl považován za nemožný, pustí se do se do toho a my sledujeme jejich plánování, jednotlivé akce, které je o krůček blíž posunují k cíli (nebo naopak oddalují), a také jejich vzájemné vztahy a čas od času nějaké to špičkování.

Nejinak tomu je i tady. Zúčtovatele tvoří skupinka velice zajímavých osob, o jejichž minulosti nic moc nevíme. Profesor, hlava týmu, zdatný plánovač a mozek mnoha operací, vtipálek Cody, jehož legrácky dodávají příběhu šmrnc či třeba Megan, která s jejich snahou tak úplně nesouhlasí a přesto je ke skupině loajální. A k tomu nadšenec David, pro kterého je svržení Ocelového srdce doslova životním posláním. Ovšem pořád je to jen osmnáctiletý kluk, kterým malinko cloumají hormony a který má neodolatelný talent k nalézání prapodivných a velice vtipných metafor, které odlehčují  občas dramatický nádech vyprávění. Sem tam se vloudí i mírně filozofická úvaha, převážně na téma vyššího dobra či ceny, jakou jsou Zúčtovatelé ochotni zaplatit za dosažení úspěchu.

Skvěle vypracovaný svět a originalita jsou pro Sandersona typické. Ocitáme se ve světě, kterému vládne věčná tma a v prostředí ocelového města, kde Výjimeční mohou vše a zabíjení nevinných a bezbranných lidí je na denním pořádku. Výjimeční jsou sami o sobě fascinující, každý má jinou superschopnost (jednu, dvě či více), ale zároveň také slabinu, díky které je možné je zabít. Aby to nebylo tak snadné, tak každý naprosto odlišnou a pochopitelně ji skrývají, jak jen můžou. Takže se z našich milých Zúčtovatelů stávají napůl detektivové snažící se Achillovu patu dotyčného zlosyna vypátrat.

 Je to zkrátka akční a zábavné čtení. Jen ta obálka je trochu zoufalá. Vážně musí vypadat tak „béčkově“? Tahle kniha by si rozhodně zasloužila nápaditější kabátek.

Doufám, že než přelouskám druhý díl s názvem Ohniboj, už bude na pultech knihkupectví díl třetí Kalamita (nakladatelství Talpress by ho mělo vydat každou chvíli).

Co říkáte vy na první díl další Sandersonovy trilogie? :-)

2 komentáře:

  1. Máš pravdu, obálka není zrovna ukázková, ale to se bohužel občas stane. Tuto knihu jsem nečetla, ale nějak mě nenalákala - i možná se k ní časem dostanu, pokud se mi bude líbit Divergence, která mi tento příběh lehce připomíná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak srovnání s Divergencí mě nenapadlo :-D A popravdě Ocelové srdce se mi asi líbilo víc, jen to bude tím, že Sanderson je prostě můj oblíbenec :-) Ostatním bych doporučila asi spíš tu Divergenci :-D

      Vymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)